Από τον Νίκο Μουρατίδη
Ο Γιάννης Τσεκλένης θεωρήθηκε ως ο κορυφαίος Έλληνας σχεδιαστής μόδας του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα, ο οποίος εισήγαγε την ελληνική μόδα στον σύγχρονο διεθνή κόσμο. Οι δημιουργίες του από το 1965 έως το 1991, παρουσιάστηκαν και πωλήθηκαν παγκοσμίως από τα κορυφαία καταστήματα, σε περισσότερες από 30 Χώρες.
Όταν ήμουν νεαρός ο Γιάννης Τσεκλένης ήταν ήδη μύθος. Τον βλέπαμε στα περιοδικά να ποζάρει με τα μοντέλα του (μανεκέν τα λέγαμε τότε) και τα φορέματα που σχεδίαζε, σχεδόν εκστατικοί. Μας έκαναν κυρίως εντύπωση τα υφάσματα που χρησιμοποιούσε. Τα έφτιαχναν βασισμένα σε δικές του ιδέες μόνο για εκείνον. Ήταν χίπικα, σουρεαλιστικά, ψυχεδελικά και ethnic.

Την εικοσαετία 1960-1980, άντλησε τα θέματα για τα σχέδια των υφασμάτων του, από τις δημιουργίες του ελληνικού και του Παγκόσμιου πολιτισμού. Πηγή έμπνευσής του ήταν τα αρχαία ελληνικά αγγεία, τα βυζαντινά χειρόγραφα, τα ελληνικά παραδοσιακά ξυλόγλυπτα και έργα ζωγραφικής, επίσης τα αφρικάνικα, τα κινέζικα, τα ινδονησιακά, τα ρωσικά, τα ισπανικά έργα τέχνης, τα έντομα, τα κινούμενα σχέδια, τα περσικά χαλιά, οι ταπισερί και τέλος οι πίνακες των ζωγράφων, του El Greco, του Henri Rousseau, του Paul Gauguin αλλά και του Γιάννη Γαΐτη.
Στα τέλη της δεκαετίας του 1970 και στη δεκαετία του 1980, υπέγραφε με τη φίρμα TSEKLENIS στολές εργασίας, κάλτσες, βαλίτσες, καθώς και μια σειρά από οικιακά προϊόντα, όπως λευκά είδη, υφάσματα διακόσμησης εσωτερικών χώρων και επίπλων, πλακάκια τοίχου και δαπέδου κ.λπ. Επίσης σχεδίαζε τους εσωτερικούς χώρους αυτοκινήτων, αεροσκαφών και ξενοδοχείων. Το έργο του εγκωμιάστηκε Παγκοσμίως από κορυφαίους συντάκτες μόδας.

Τα τελευταία χρόνια ασχολήθηκε αποκλειστικά με τον σχεδιασμό (εσωτερικό-εξωτερικό) και την ανακαίνιση ξενοδοχείων, πολυτελών κατοικιών και μέσων μαζικής μεταφοράς.

Στιγμές από την καριέρα του.
- Το 1963, έκανε έκθεση με τους πίνακες και τα σχέδια του στον χώρο τέχνης “Αρχιτεκτονική”, στην Αθήνα.
- Στην αρχή της καριέρας του είχε συνεργαστεί με τον Ντίμη Κρίτσα.
- Το 1965 η συλλογή του είχε τεράστια επιτυχία τόσο στην Αθήνα όσο και στη Νέα Υόρκη. Όλες οι δημιουργίες του, μαζί με 5.000 μέτρα υφάσματος, αγοράστηκαν από την Elizabeth Arden.
- Από το 1967, είχε ήδη μια αλυσίδα καταστημάτων πώλησης των δημιουργιών του (Boutique TSEKLENIS) σε όλη την Ελλάδα.
- Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1970, ο Γιάννης Τσεκλένης συνέβαλε με πάθος στην οργάνωση επιδείξεων μόδας στην Αθήνα.
- Το 1971, άνοιξε Βoutique TSEKLENIS στη Βηρυτό, το Κουβέιτ και το Ριάντ, καθώς και showroom στην Osaka της Ιαπωνίας.
- Αργότερα την ίδια χρονιά, του ανατέθηκε από τον Αριστοτέλη Ωνάση να σχεδιάσει τις στολές για τα πληρώματα της Ολυμπιακής Αεροπορίας.
- Το 1977 ήταν το σημείο καμπής για τον Γιάννη Τσεκλένη. Διαγνώστηκε ότι έπασχε από επιθετική μορφή μελανώματος, εισήχθη στο νοσοκομείο Memorial στη Νέα Υόρκη, όπου οι γιατροί αναγκάστηκαν να του ακρωτηριάσουν το αριστερό του χέρι, για να αποτρέψουν την εξάπλωση της νόσου.
- Παρ’ όλο που αυτό το τραυματικό γεγονός, του άλλαξε τη ζωή, αποφάσισε να συνεχίσει κανονικά τη ζωή του κι έτσι μετακόμισε από την Αθήνα στη Νέα Υόρκη.
- Μετά από μερικά χρόνια, η Ελληνική κυβέρνηση, του πρόσφερε ευνοϊκούς όρους για να επιστρέψει τις δραστηριότητες του στην Ελλάδα, το οποίο και έκανε.
- Το Ελληνικό Υπουργείο Βιομηχανίας, του ανέθεσε να οργανώσει και να διευθύνει για 2 χρόνια το Ελληνικό Κέντρο Σχεδιασμού.
- Το 1979, η εταιρεία αυτοκινήτων FIAT του ανέθεσε να σχεδιάσει τους εσωτερικούς χώρους και την ανακαίνιση του επιβατικού αυτοκινήτου της, Fiat 126.
- Το 1980, ο Γιάννης Τσεκλένης άνοιξε έναν νέο εκθεσιακό του χώρο στην 5η Λεωφόρο της Νέας Υόρκης.
- Το 1980, επίσης, σχεδίασε τα ρούχα της Άννας Βίσση και του συγκροτήματος Επίκουροι, για την εμφάνισή τους στον 25ο Διαγωνισμό Eurovision, στη Χάγη της Ολλανδίας, με το τραγούδι “Ότο-στοπ”.
- Το 1997, δώρισε στο Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα, το σύνολο των πρωτότυπων σχεδίων και ενδυμάτων του, που είχε στην κατοχή του.
- Το επόμενο έτος 1998, του ανατέθηκε να σχεδιάσει τις εσωτερικές και εξωτερικές επιφάνειες των δημόσιων μέσων μαζικής μεταφοράς της Αθήνας (λεωφορεία, τρόλεϊ) και το 1999 σχεδίασε τα τρένα για τον νέο, για εκείνη την εποχή, προαστιακό σιδηρόδρομο του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος και στη συνέχεια όλους τους νέους συρμούς του Οργανισμού.
- Από το 2000, ήταν υπεύθυνος για τον εσωτερικό σχεδιασμό πολλών πολυτελών ξενοδοχείων, θέρετρων και ιδιωτικών κατοικιών σε ολόκληρη την Ελλάδα.
- Η καλλιτεχνική συνεισφορά του Γιάννη Τσεκλένη στην Ελλάδα, έχει αναγνωριστεί και του έχουν απονεμηθεί διάφορες μεγάλες διακρίσεις και βραβεία.
- Πέθανε σε ηλικία 82 ετών στις 29 Ιανουαρίου 2020.
ΠΗΓΗ:nikosonline.gr